Examenele Naționale, sub semnul incertitudinii

Prof. Simion Hancescu, președintele FSLI: „Le invit pe toate oficialitățile statului la o simulare a susținerii examenelor naționale în condițiile impuse de Ministerul Sănătății”.

Marcela GHEORGHIU

Asistăm, în ultimele zile, la o radicalizare a poziției unei bune părți a elevilor care urmează să susțină examenul de Bacalaureat anul acesta, vizavi de modul în care au stabilit autoritățile că se vor desfășura examenele naționale. Prin intermediul unei pagini de Facebook, creată la începutul lunii mai și intitulată „Mișcarea Elevilor din România”, aceștia au pornit o adevărată campanie în vederea anulării examenelor naționale și a echivalării acestora cu media anilor de studii. Temeri, nemulțumiri, nu puține la număr, există și printre elevii de clasa a VIII-a și părinții acestora. Pornind de aici aspect, am cerut opinia prof. Simion Hancescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, cu privire la susținerea examenelor naționale în contextul pandemiei de coronavirus.

Mulți dintre elevi și părinți nu sunt de acord să se susțină examenele naționale anul acesta. Nu sunt de acord cu purtatul măștii mai bine trei ore, poate patru sau chiar mai multe ore, nu sunt de acord cu susținerea lor în condițiile anunțate de Ministerul Educației și de Ministerul Sănătății. Cum priviți această situație?

Purtarea măștii, ca să începem cu începutul, este într-adevăr o mare problemă, referitor la care autoritățile sanitare au atras atenție în mai multe rânduri, de-a lungul ultimelor luni. Mulți medici spun că purtatul măștii un timp îndelungat are efecte nocive asupra persoanei care o poartă. Să ne gândim că elevii care vor veni la examene vor trebui să poarte aceste măști câteva ore. Specialiștii spun clar că masca pe față înseamnă, automat, creșterea cantității de dioxid de carbon, creștere care duce la scăderea puterii de concentrare, pentru că, se știe, atunci când nu există suficient oxigen, randamentul creierului scade.

Spun specialiștii că acele săli de clasă vor trebui dezinfectate cu substanțe chimice. Cu siguranță că acolo mediul, aerul respirabil nu va fi unul benefic organismului, mai ales în condițiile în care trebuie să stai câteva ore acolo. Astfel există riscul ca acei copii, mai sensibili, mai fragili, chiar dacă eminenți, să clacheze. Ne este teamă, deci, că ierarhia stabilită în urma unor asemenea examene nu va fi una corectă. Pot fi, adică, elevi de 9 și de 10 care vor avea surpriza să primească o notă sub cea reală, pe care o merită, de fapt. Este posibil ca ierarhia finală să fie stabilită în funcție de robustețea fizică și nu de cunoștințele dobândite.

Am informații că sunt elevi care au început să se antreneze pentru a rezista cât mai mult timp cu masca pe față! Nu este în regulă, dacă s-a ajuns în situația ca elevii să se pregătească pentru a face față unor situații extreme pentru a rezista fizic și să mai fie și productivi din punct de vedere intelectual.

Să ne gândim și la faptul că acestor copii li se va lua temperatura …

Exact! Sunt școli mari unde se vor prezenta la examene câteva sute de elevi. Cât va dura procesul de luare a temperaturii, cât timp vor sta încolonați pentru acest proces? Apoi să ne gândim la aspectul emoțional al acestui lucru. Există copii care pot avea temperatura peste 37,3 grade fără să aibă coronavirus, din diferite motive fiziologice sau emoționale. În aceste condiții, elevul respectiv părăsește examenul! Nu știu dacă acest lucru este în regulă și dacă nu va avea, cumva, un impact emoțional negativ asupra lui, chiar dacă Ministerul Educației a dat asigurări că acel elev va primi un subiect de rezervă.

De aceea, am spus de mai multe ori, eu aș propune să se facă o simulare, la care să fie invitați toți oficialii care susțin că aceste examene trebuie să aibă loc în astfel de condiții, de la cea mai înaltă funcție în stat (știm foarte bine că decizia a fost luată la Cotroceni, cu câteva săptămâni în urmă), primul ministru, ministrul Sănătății, ministrul Educației și alți oficiali, poate chiar și părinți; o simulare cu două sute, două sute și ceva de persoane, care să implice toate etapele examenului, de la venitul la școală, statul la rând pentru luarea temperaturii, trecerea prin tunel (apropo de acest aspect, să vedem cu se va putea pune în practică în toate unitățile de învățământ), până la așteptarea subiectelor cu masca pe față, primirea subiectelor și rezolvarea lor. Evident că simularea ar avea loc în săli de clasă unde temperatura se ridică la 28, poate 30 de grade, pentru că nu există aer condiționat Nu ar primi subiecte de nivelul celor pe care le primesc elevii de clasa a VIII-a sau de clasa a XII-a; li s-ar da să facă, două ore, bastonașe, nu altceva, iar după ce predau hârtiile cu norma de bastonașe – să zicem, 2.000, 2.500 de bastonașe –, câte poate face fiecare, le-aș cere, în final, punctul de vedere: este în regulă să se susțină acest examen în aceste condiții?

Dacă Ministerul Sănătății găsește o soluție pentru ca aceste examene să se dea fără ca elevii să poarte mască, atunci s-ar elimina cel puțin stresul cauzat de existența măștii pe față. În plus, să nu uite autoritățile că într-o situație similară se află și cadrele didactice, câteva zeci de mii, care la rândul lor vor purta masca timp de câteva ore; multe dintre ele suferă de afecțiuni respiratorii cronice din cauza inhalării timp îndelungat a prafului de cretă, multe dintre ele sunt trecute de 65 de ani. Apar deci multe vulnerabilități în modul în care a fost concepută susținerea acestor examene, vulnerabilități care, dacă nu sunt rezolvate, pot duce, foarte probabil, la un fiasco al acestora. Invit, deci, toate oficialitățile statului la o simulare a susținerii examenelor naționale în condițiile impuse de Ministerul Sănătății și acceptate de ele.

Nu suntem împotriva susținerii examenelor în format clasic, dacă ar fi posibil ca acestea să se dea în condiții de maximă siguranță pentru elevi și pentru cadrele didactice și fără a fi pus în pericol randamentul intelectualal al elevilor. Și dacă discutăm de randamentul intelectual, cu siguranță că acesta va fi afectat din cauza stresului pe care elevii l-au acumulat în toată această perioadă de incertitudine.

Soluția pe care o vede președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, ținând cont că și România traversează o situație excepțională, este luarea în calcul a stabilirii mediilor de final de ciclu pe baza stabilirii mediilor de la disciplinele de examen din clasele V-VIII, respectiv IX-XII/XIII. Luând în calcul și acele rezerve pe care le invocă mulți atunci când spun că, de-a lungul anilor de studiu, evaluarea nu a fost obiectivă peste tot și întotdeauna, președintele FSLI este convins că acele medii ar fi mai proape de realitate decât un examen susținut în condiții improprii care nu oferă nicio garanție că ierarhia stabilită va fi cea corectă.