Jocurile Olimpice 2040 văzute dinspre „Colegiul Mircea” din Constanța

FLORIN ANTONESCU

Dinspre Constanța, de la Colegiul Național Mircea cel Bătrân, încep să se vadă Jocurile Olimpice din 2040. Le prefigurează un grup de șase elevi creativi, câștigători ai competiției Sci-Tech Challenge 2020: Virgil Baclanov, Andrei Bărăitaru, Andreea Constantin, Ana Luca, Teodora Portase, Andrei Maxim Volnițchi. Toți sunt în clasa a X-a. Echipa lor se numește TrekTronik. Competiția e de anvergură internațională. Tineri de 15-18 ani aplică practic cunoștințele în domeniile științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM), își dezvoltă creativitatea și aptitudinile antreprenoriale, își fundamentează alegerea profesiei, poate chiar lansarea în carieră. Elevii constănțeni au câștigat finala națională și vor reprezenta țara noastră la conferința europeană online „Abilitățile STEM pentru noua generație: de la concept la acțiune”. 

Un plan vizionar pentru un oraș

În România, acum s-a disputat ediția a VIII-a, organizată de Junior Achievement România (JA România), cu sprijinul asigurat de ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (ExxonMobil România). Greutatea firmelor susținătoare dă valoare competiției și certifică performanța elevilor concurenți. Junior Achievement România și-a dobândit notorietatea prin programele internaţionale JA de educație antreprenorială, economică, financiară, orientare profesională, sănătate şi dezvoltarea abilităţilor pentru viaţă  și beneficiază de girul Ministerului Educaţiei și Cercetării. ExxonMobil este prima companie petrolieră americană prezentă în România din 1903, prin intermediul Standard Oil Company din New Jersey.

Competiția din acest an s-a desfășurat în condiții neobișnuite, tocmai bune ca să se vadă că și aplicațiile online, dezvoltarea de resurse digitale și procesul de lucru interactiv pot genera o întrecere spectaculoasă. Concurenții au avut de realizat un plan prin care un oraș să-și susțină candidatura la organizarea Jocurilor Olimpice din 2040, cerința fiind să se recomande prin eficiență din punct de vedere energetic.

Întrecerea a durat o săptămână. Echipele au participat la sesiuni asigurate de consultanți voluntari de la ExxonMobil, care au oferit îndrumări tehnice, financiare și de marketing. Cu ce au observat și au acumulat în context și pe baza celor învățate la școală, elevii concurenți au luat în calcul factori precum populația orașului propus, sursele de energie disponibile, sistemul de transport al orașului, impactul asupra mediului și modul în care acesta poate fi redus. Orașul pe care elevii câștigători l-au găsit potrivit este München – o alegere ipotetică. În câteva cuvinte, planul propus vizează „mai multe elemente-cheie (consum redus de energie, asigurarea unui sistem de transport eficient, diminuarea impactului asupra mediului și asupra navetiștilor locali, încadrarea într-un plan financiar fezabil), montarea de panouri fotovoltaice pe cupola stadioanelor, utilizarea energiei eoliene, precum și utilizarea de plăcuțe piezoelectrice la intrarea în stadioane, stații noi de epurare și digitalizarea evenimentelor prin transmiterea Jocurilor Olimpice cu ajutorul proiecțiilor de tip hologramă”.

Creativitate și gândire analitică

Primele impresii la încheierea competiției le reținem de la Teodora-Anca Portase, membră a echipei câștigătoare: „Am aflat de concursul Sci-Tech Challenge 2020 de la profesoara mea de educație antreprenorială, doamna Aliss Andreescu. Provocările din domeniul STEM au fost tot timpul în atenția mea, ceea ce m-a și determinat să mă înscriu. Ideea referitoare la eficientizarea transportului pentru Jocurile Olimpice mi s-a părut destul de ușoară la început, însă mi-am dat seama foarte repede că va fi multă muncă pentru că sunt atât de multe lucruri de luat în considerare legate, direct și indirect, de tema principală. Chiar dacă a fost dificil, nu aș fi ales altă provocare, pentru că sunt un mare fan al Jocurilor Olimpice și mi-a plăcut enorm să pot planifica unul environmentally-friendly alături de coechipierii mei. În acest an a trebuit să ne adaptăm și să lucrăm strict în mediul online, dar cred că acest lucru a avut avantajele sale. Am făcut mult mai multă cercetare, am folosit multe aplicații și am lucrat mai bine de o săptămână să planificăm Jocurile Olimpice de la München din 2040. Pentru prima mea participare la competiția Sci-Tech Challenge, pot spune că a fost o experiență valoroasă care m-a determinat să-mi dezvolt într-un timp scurt multe abilități, cum ar fi: creativitatea și gândirea analitică. Participarea la acest concurs reprezintă un mare succes pentru noi!”

Soluții inovatoare la provocări reale

Invocată frecvent, importanța activităților extracurriculare în afirmarea elevilor performer este argumentată de Lavinia Dinu, specialist în comunicare la ExxonMobil România:„Educaţia este cea care pune bazele viitorului, iar tendinţele actuale proiectează inovația și competențele STEM ca fiind esențiale pentru a face față provocărilor viitoare din sectorul energetic. Prin acest program, dorim atât să îi încurajăm pe tinerii liceeni să-și dezvolte cunostințele STEM, cât și să le stimulăm creativitatea pentru a dezvolta soluții inovatoare la provocări din viaţa reală”.