Educația din România poate primi șansa de a merge mai departe”

FSLI cere Președintelui Klaus Iohannis promulgarea legii care aduce învățământul românesc în secolul 21

Marcela GHEORGHIU

Întreruperea cursurilor în învățământul preuniversitar, măsură cauzată de pandemia de coronavirus, a adus comunitatea educațională din țara noastră într-o situație paradoxală: pe de o parte, anul școlar trebuie să meargă mai departe, în regim online, până la încheierea situației școlare a elevilor din toți anii de studiu, pe de altă parte, absența mijloacelor didactice digitale sau slaba familiarizare a unor profesori cu noile tehnologii au făcut ca, pentru mulți elevi, dar și profesori, continuarea școlii în această formulă să fie aproape imposibilă. Despre situațiile create s-a scris și s-a vorbit mult în săptămânile care au urmat închiderii unităților de învățământ. A fost readusă în discuție subfinanțarea educației, faptul că, în multe zone din țară, există comunități dezavantajate, în care părinții nu își permit să achiziționeze pentru copii un laptop sau o tabletă, or, pur și simplu, există zone în țară lipsite de acoperire pentru internet. Școala românească nu a fost pregătită pentru situația extremă în care ne aflăm, iar amenințarea epidemiologilor cu eventualitatea confruntării cu un al doilea val de epidemie, începând din toamnă, obligă la luarea unor măsuri în regim de urgență și la arderea unor etape care ar fi putut fi parcurse altădată, în condiții de normalitate.

În contextul tensionat creat de criza de coronavirus, de obligativitatea respectării distanțării sociale, de presiunea încheierii anului școlar și evitarea ”scenariului negru” al înghețării acestuia, nu în ultimul rând, de presiunea psihologică crescândă la care sunt supuși elevii din anii terminali, pe care îi așteaptă două examene importante -Evaluarea Națională și Bacalaureatul-, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a emis, pe 3 mai, un comunicat de presă, în care solicită Președintelui României să promulge legea prin care cadrele didactice pot fi ajutate și susținute să desfășoare lecții online în condiții optime.

”Educația din România poate primi șansa de a merge mai departe, în mod egal pentru toate cadrele didactice și pentru toți elevii. Este nevoie ca Statul român să se implice până la capăt: punerea în aplicare a legii prin care se acordă sprijin cadrelor didactice să își achiziționeze laptopuri, calculatoare sau tablete”, se spune în comunicatul FSLI.

Senatul României a adoptat pe 28 aprilie un proiect de lege care prevede, printre altele, faptul că “personalul didactic de predare din învățământul de stat beneficiază anual de două salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată, din fonduri alocate de la bugetul de stat, pentru dezvoltare profesională și evoluție în carieră, precum achiziționarea de materiale și auxiliare didactice și curriculare, necesare procesului instructiv-educativ“. Federația Sindicatelor Libere din Învățământ susține aplicarea acestei legi conform căreia cadrele didactice pot primi sprijinul necesar achiziționării unor dispozitive tehnice pentru a putea ține lecții online, în condiții decente. „Sperăm, se spune în continuare în comunicatul FSLI, că această lege nu va fi atacată la Curtea Constituțională a României, așa cum a fost și legea potrivit căreia numărul elevilor de la clasă ar trebui să se reducă. Vorbim despre situații în care clase întregi au efective de 36-38 de elevi, fapt care nu permite desfășurarea unui învățământ de calitate”.

FSLI atrage atenția că, în cazul în care există încă parlamentari care nu-și doresc un învățământ online de calitate, în această situație fără precedent cu care ne confruntăm, și care intenționează să conteste și această lege, aceștia trebuie să se decidă dacă se vrea sau nu găsirea soluțiilor necesare prin care și România să aibă un învățământ de secol 21?

”În urma analizelor făcute știm că există cadre didactice și elevi care nu beneficiază de echipamentele necesare pentru a se putea desfășura acest tip de învățare, în contextul pandemiei cu noul coronavirus. Cadrele didactice au fost nevoite să își adapteze procesul instructiv-educativ desfășurat în sălile de clasă, la noile condiții, prin munca la domiciliu”.

Potrivit legislației în vigoare, se spune în continuare în comunicatul FSLI, în momentul în care, în fișa postului, angajatorul stipulează că locul de muncă pentru lecțiile online este la domiciliul cadrelor didactice, acesta este obligat să le asigure toate condițiile pentru desfășurarea activității, ceea ce înseamnă că personalul didactic trebuie să aibă dispozitivele tehnice necesare. ”Știm, de asemenea, că unitățile de învățământ nu au fonduri pentru a pune la dispoziția cadrelor didactice aceste echipamente, în cazul în care nu dispun de ele. Sunt numeroase situații în întreaga țară în care cadrele didactice au folosit telefoanele personale pentru a le comunica elevilor teme, fișe de lucru și alte materiale didactice. În absența mijloacelor didactice necesare precum: tablete, laptopuri sau calculatoare, nu putem vorbi de lecții online de calitate”.

În consecință, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ solicită Președintelui României promulgarea legii adoptate de Senat, cât mai repede. ”Nu credem că este loc de interese politice sau de folosirea acestei legi pe post de țap ispășitor în scandalurile politice”.

Situația în care ne aflăm, se mai spune în comunicatul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a făcut ca, poate mai mult ca niciodată, să se vadă consecințele lipsei de interes și a investițiilor în educație, din ultimii 30 de ani. ”Nu s-a investit așa cum ar fi trebuit nici în infrastructura școlară, dar nici în resursa umană. Cât se mai dorește continuarea acestei politici dezastruoase?”

Tocmai de aceea, publicarea acestei legi în Monitorul Oficial ar avea drept consecință că toate cadrele didactice din România pot fi obligate să își procure echipamentul necesar pentru desfășurarea activității online. ”Doar așa Ministerul Educației și Cercetării va avea toate argumentele prin care să spună că acel cadru didactic care refuză învățarea online nu-și primește salariul”.

La fel de importantă, spune FSLI, este formarea cadrelor didactice pentru a-și putea desfășura activitatea în condiții optime. În opinia Federației, acest lucru ar trebui să se întâmple în regim de urgență, astfel încât personalul didactic și elevii să aibă tot ceea ce este necesar pentru a nu le fi perturbat și mai mult procesul educațional. „Ar fi o mare greșeală a autorităților să nu pună în aplicare legea care a fost adoptată de Senatul României. Cadrele didactice au nevoie de aceste echipamente tehnice pentru a putea să își facă meseria, iar aici este de datoria Statului să ofere toate condițiile necesare. Școala online este, oricum, o provocare pentru întreg sistemul de învățământ românesc, pentru că, din păcate, față de alte țări dezvoltate, noi suntem cu ani buni în urmă. Pandemia cu noul coronavirus a scos la lumină și mai pregnant neajunsurile din școlile românești și neajunsurile cadrelor didactice. Este o situație de criză, în care elevii și angajații din educație sunt nevoiți, pentru sănătatea lor, să rămână acasă. Acest tip de învățare este o alternativă la învățarea clasică, dar să ținem cont și de un alt aspect: investițiile care s-ar face acum ar fi benefice și în alte situații, cum ar fi incapacitatea de a desfășura activitatea în sălile de clasă din cauza condițiilor meteo nefavorabile, care ne pot închide școlile. Sper ca guvernanții să manifeste interes față de școala românească și să pună în aplicare această lege”, a spus, la finalul comunicatului Simion Hancescu, președintele FSLI.

De altfel, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ trage un semnal de alarmă asupra unei situații care o îngrijorează și o preocupă, în egală măsură, și pe Monica Anisie, ministrul Educației și Cercetării. Aceasta a declarat la un post de televiziune că școala trebuie să fie pregătită pentru un al doilea val al epidemiei de coronavirus, inclusiv pentru eventualitatea ca orele să se desfășoare, în continuare, doar online, începând din toamnă, în funcție de evoluția epidemiei, situație în care ministerul va trebui ca, până în luna septembrie, să asigure tablete sau laptopuri tuturor elevilor care nu au acces la astfel de dispozitive, în vreme ce cadrele didactice vor fi nevoite să participe la cursuri de formare profesională, după încheierea anului școlar 2019-2020.