”Anul școlar nu va fi înghețat, pentru că nu ne putem juca cu viața copiilor”

Interviu cu Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar

Stimate Domnule Iulian Cristache, pe fondul crizei generate de epidemia de coronavirus în țara noastră, spațiul virtual abundă de știri false, una dintre acestea, lansată în spațiul public de curând, anunțând că școlile se redeschid pe 6 aprilie. Cum comentați acest lucru? Ce lămuriri ne puteți oferi dumneavoastră, în calitate de președinte al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar?  

Este vorba despre niște ”binevoitori” care, la primul fake news de amploare, au preluat calendarul sistemului de învățământ din Republica Moldova, aplicând sigla Guvernului României și sigla veche a Ministerului Educației – nu au avut nici măcar minima inteligență nativă să aplice sigla nouă a Ministerului Educației și Cercetării. Știrea a apărut în cursul serii, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți reacționând imediat, prin intermediul  grupului operațional alcătuit la nivelul Ministerului Educației. Țin să-i mulțumesc pe această cale Domnei Ministru, Monica Anisie, care a venit imediat cu un punct de vedere, astfel încât să combată aceste știri false. Spun ”știri false”, deoarece a mai apărut una, într-adevăr, ceva mai reușită, de această dată cu semnătură și adresă oficiale, cu însemnele corecte ale Ministerului Educației și Guvernului României. Și de această dată, Doamna Ministru și-a făcut datoria și a demontat noua informație falsă.

Sincer, nu înțeleg ce fel de oameni sunt aceștia, care încearcă să inducă minciuni în spațiul public într-o asemenea situație, în care noi stăm cu sufletul la gură, măcinați de multe temeri și asaltați de multe lucruri pe care nu le cunoaștem în momentul de față, referitor la evoluția acestei epidemii.

Pe de altă parte, anunțul ministrului Anisie, potrivit căreia informația lansată în spațiul public e falsă, iar cursurile nu vor reîncepe pe 6 aprilie, a generat teama că anul ar putea fi înghețat. Există această posibilitate?

În acest moment, avem un sistem de învățământ întrerupt și așteptăm să vedem scenariile construite de specialiștii din Ministerul Educaței. În calitate de reprezentant al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, vreau să spun că am găsit în Ministerul Educației și Cercetării un partener real, care ține cont de punctele noastre de vedere și nu numai de ale noastre, ci și de cele ale celorlalți parteneri sociali – sindicatele din educație, inclusiv cel din învățământul superior, și reprezentanții elevilor. Punctul nostru de vedere este unanim, și anume acela că anul școlar nu va fi înghețat, el nu se va repeta, pentru că nu ne putem juca cu un an din viața copiilor, cu atât mai mult cu cât avem un procent major parcurs din programa școlară, de peste 80% în unele situații. În consecință, vom decala calendarul anului școlar, astfel încât elevii din anii terminali – mă refer la clasele a VIII-a și a XII-a – să poată susține Evaluarea Națională, respectiv examenul de Bacalaureat.

Întreruperea cursurilor pe perioada nedefinită a pandemiei de coronavirus a determinat în întreaga lume afectată de acest virus adoptarea unor măsuri pentru milioane de elevi conectați la educație. Ce părere aveți despre școala online, despre modul în care se face ea la noi? Cum o privesc părinții?

Sunt multe discuții aici și aș vrea să vorbesc cât mai mult în calitatea mea de părinte, pentru că funcțiile sunt trecătoare și nu vreau să fac greșelile pe care le-au făcut și le fac politicienii, care se consideră atotputernici și atotștiutori. Sunt un părinte ca oricare altul, am doi copii – unul, absolvent de învățământ superior, și fetița care anul acesta trebuie să susțină Evaluarea Națională. Ce pot să spun? În momentul de față, părinții se împart în două categorii, care au luat legătura cu mine în această perioadă, mi-au dat mesaje sau m-au sunat. O categorie de părinți consideră că profesorii nu au interacționat absolut deloc, iar recomandarea Ministerului Educației și Cercetării nu este asumată, din păcate, așa cum ar trebui. Un cadru didactic ar trebui să nu uite că este formator de caractere, un vector de imagine și, în consecință, ar trebui să interacționeze, în acest moment extrem de delicat, cu copiii, astfel încât să formeze un cadru educațional real și nu să le predea, în adevăratul sens al cuvântului, să-i evalueze sau să le pună absențe. Sunt părinți care se simt abuzați de aceste lecții online. Pe unii îi pot înțelege, pentru că, repet, există cadre didactice care exagerează și care încearcă să se comporte ca la clasă, într-o perioadă normală. Or, ceea ce nu înțeleg aceștia este că e foarte greu să stai patru-cinci ore în mediul online. Din punctul meu de vedere, ar trebui să se interacționeze periodic și preponderent la disciplinele de examen – limba română și matematică. Glumind puțin, deși nu ar strica, ce-ar fi să facem în fiecare zi câte o oră de sport, una de muzică? Predate online, aceste ore devin o sursă de oboseală continuă.

Pe de altă parte, există categoria părinților mulțumiți de acest mod de predare, pentru că, nu spre surprinderea mea, din contră mă așteptam, aceste lecții sunt pregătite mai bine decât la școală. Profesorii dau dovadă de o atenție mult mai mare, își dau seama că pot fi văzuți și de părinții copiilor și nu numai. Nu este vorba că ar face acest lucru din teamă, ci pur și simplu este vorba despre o responsabilitate în plus față de ceea ce se întâmpla în mod obișnuit la clasă. Pe scurt, acestea sunt  categoriile: părinți care nu sunt mulțumiți și părinți mulțumiți, aceștia din urmă considerând că nu ar strica pe viitor să se legifereze un astfel de învățământ, în situații nu neapărat de urgență, ci de indisponibilitate personală – de pildă, în cazul în care un copil este bolnav și rămâne acasă, astfel încât părintele să nu mai fie obligat să-l trimită la școală, pentru că altfel există riscul să piardă teme, deci informație, or să îmbolnăvească alții copii, dacă e vorba despre o boală contagioasă. Și atunci, există această posibilitate, cea online, de a interacționa inclusiv cu colegii de clasă, împreună cu care pot forma o echipă în adevăratul înțeles al cuvântului, pot fi solidari așa cum suntem și noi în această perioadă.

Se vorbește despre cele câteva scenarii care se au în vedere în funcție de evoluția crizei de coronavirus. Cum vedeți susținerea examenelor naționale din acest an, în condițiile în care mai este de parcurs ceva din programa școlară, criza pare să se prelungească și starea de urgență, de asemenea? 

Una dintre soluții, pe care noi o vedem la Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, este decalarea Evaluării Naționale și a Bacalaureatului în funcție de perioada în care vor fi suspendate cursurile. Un scenariu se are în vedere dacă se vor redeschide cursurile în luna mai, un alt scenariu se va avea în vedere dacă se vor redeschide în luna iunie și un alt scenariu se va avea în vedere în cazul în care cursurile nu vor mai începe deloc, situație în care se va încheia anul școlar la ceilalți ani de studii, cu excepția anilor terminali, ținându-se cont de mediile pe care le aveau copiii în momentul întreruperii cursurilor. În această situație, însă, va trebui să se țină cont de faptul că sunt copii care nu au numărul de note corespunzător planului-cadru și atunci trebuie dat un ordin de ministru și o metodologie care să acopere toate aceste probleme. Al doilea aspect ține de modul în care copiii vor putea susține Evaluarea Națională și Bacalaureatul. Ar fi bine ca ministerul (chiar am văzut specialiști din educație care și-au exprimat acest punct de vedere și cred că și doamna ministru) să ia în calcul și varianta de a nu se ține cont de această parte a programei școlare care nu a fost parcursă la școală, de acest conținut de 20% cu aproximație, deoarece pot exista școli în care programa a fost îndeplinită într-un proces de 75%, în alte școli de 80% și există școli în care programa a fost îndeplinită aproape în totalitate la anii terminali. La liceele cu profil uman, de exemplu, în momentul întreruperii cursurilor, programa la limba română era parcursă aproape în totalitate, iar copiii intrau în linie dreaptă, pregătindu-se pentru teze și pentru efectuarea testelor de antrenament pentru Bacalaureat. În consecință, nu cred că este o problemă dacă se va încerca consolidarea cunoștințelor predate, în ultimă instanță chiar și online, sau dacă elevii vor mai veni pentru o perioadă de timp la cursuri – două săptămâni, o lună, cât vor considera specialiștii din cadrul Ministerului Educației și Cercetării că este nevoie –, astfel încât copiii să-și poată consolida aceste competențe și, așa cum a prezentat un scenariu și fostul ministru Sorin Cîmpeanu, în august și septembrie să se poată susține Evaluarea Națională și Bacalaureatul, iar înscrierea la facultate să aibă loc în a doua săptămână a lunii septembrie, urmând ca anul universitar să înceapă în luna octombrie, cu o întârziere de două sau trei săptămâni, dar până într-o lună de zile. Deci, depinde totul de evoluția crizei de coronavirus. Dar, în primul și în primul rând, trebuie să ne gândim la siguranța și sănătatea copiilor și abia în plan secundar la aceste examene.

Ce s-ar întâmpla totuși, dacă Doamne ferește! evoluția crizei de coronavirus ar duce la înghețarea anului?

Nu există această variantă nici măcar sub formă de ipoteză. Nu luăm în calcul un astfel de scenariu, pentru că este aproape imposibil. Un astfel de scenariu ar fi luat în calcul numai în condițiile în care perioada de suspendare a cursurilor nu ar lua sfârșit nici măcar în lunile septembrie, octombrie și noiembrie, adică s-ar prelungi până la sfârșitul anului. Să ne uităm la ce s-a întâmplat în China și în Italia. China a decalat cu o lună examenul de Bacalaureat – și știm foarte bine că acolo a fost dezastru, dar într-adevăr vorbim despre un alt regim și un alt mod de aplicare și înțelegere a stării de urgență, în raport cu țara noastră, unde izolarea nu este întotdeauna respectată, dar nu avem nici gravitatea din China, Italia, Spania și alte state.

La noi, cazuistica este mult redusă numeric și am certitudinea – a spus-o chiar medicul Adrian Streinu-Cercel – că undeva, în jurul datei de 1 iunie, vom ieși din case, că se vor susține Evaluarea Națională și Bacalaureatul, lucru confirmat și de Ministerul Educației și Cercetării.  

Marcela GHEORGHIU