Cum pot adolescenții să își protejeze sănătatea mintală în timpul pandemiei de coronavirus

FLORIN ANTONESCU

În contextul închiderii pentru moment a școlilor și al suspendării atâtor evenimente, UNICEF oferă mai multe îndrumări sub genericul „Cum pot adolescenții să își protejeze sănătatea mintală în timpul pandemiei de coronavirus”. Sunt „șase strategii pentru tinerii confruntați cu o nouă normalitate (temporară)”, rezultate dintr-un dialog purtat de Mandy Rich (UNICEF) cu dr. Lisa Damour, specialistă în psihologia adolescenței, autoare de bestseller-uri și editorialist la New York Times. În sinteză, sfaturile transmise adolescenților de dr. Damour sunt:

1. Acceptați că anxietatea este absolut normală  „Psihologii au acceptat de mult că anxietatea este o funcție normală și sănătoasă, care ne alertează în caz de pericol și ne ajută să luăm măsuri de protecție (…) Anxietatea te ajută să iei deciziile necesare în situația actuală: să nu îți petreci timpul cu alte persoane sau în grupuri mari, să te speli pe mâini și să nu îți atingi fața (…) să avem grijă de ceilalți oameni din comunitatea noastră, să ne gândim și la cei din jurul nostrum. (…) Nu uitați că îmbolnăvirile cauzate de infecția cu COVID-19 sunt, în general, relativ ușoare, în special la copii și adulți tineri”.

2. Diversificați-vă activitățile – „Psihologii știu că, atunci când ne aflăm în situații dificile de durată, este bine să împărțim problemele în două categorii: cele în privința cărora putem face ceva și cele în privința cărora nu putem face nimic”.

3. Găsiți noi căi de a ține legătura cu prietenii –  „Sub nicio formă nu aș subestima creativitatea adolescenților. Intuiția îmi spune că vor găsi căi de a ține legătura online unii cu ceilalți diferite de cele folosite până acum. (…) Accesul nelimitat la ecrane și la rețele sociale nu este o idee bună. Nu este sănătos, nu este inteligent și îți poate amplifica anxietatea”.

4. Faceți lucruri pentru voi înșivă –  „Am făcut o listă cu toate cărțile pe care vreau să le citesc și cu lucrurile pe care am tot spus că le voi face”.

5. Dați frâu liber sentimentelor –  Evenimentele cu prieteni ratate „sunt pierderi importante. Pentru adolescenți sunt, pe bună dreptate, foarte supărătoare” (…) Ne putem depăși sentimentele dureroase doar trăindu-le și înfruntându-le direct. Dați-i înainte și fiți triști, iar dacă veți reuși să vă lăsați să simțiți tristețea, veți începe rapid să vă simțiți mai bine. (…) Unii copii se vor exprima prin artă, alții vor dori să vorbească cu prietenii și să se folosească de tristețea comună ca mijloc de legătură într-o vreme când nu pot fi alături fizic, iar alți copii vor dori să afle cum pot contribui la băncile de alimente”.

6. Fiți buni cu voi și cu ceilalți – „Reacția martorilor la abuz este cea mai bună modalitate de a sancționa orice formă de bullying. (…) Nu trebuie să ne așteptăm ca cei vizați, copii și adolescenți, să îi înfrunte pe agresorii, ci trebuie să îi încurajăm să caute ajutor și sprijin la prieteni sau adulți”.

Foto: Crucea Roșie Română, UNICEF România