Mulţumesc, Erasmus+! Grazie, Roma!

Ce oportunitate imensă oferă programele de cooperare internaţională Erasmus+! Sentimentul recunoştinţei de a fi părtaş al unei astfel de experienţe educaţionale este imens. „Zestrea“ cu care se întoarce un participant dintr-o mobilitate şcolară este de nepreţuit. De unde toate acestea? Ei bine, şcoala noastră, Şcoala Gimnazială Aron Densuşianu din Haţeg, pentru că despre ea este vorba, e fericita beneficiară a unui proiect Erasmus+, acţiunea KA2, pentru o perioadă de trei ani, între 2016 şi 2019. Dar, bineînţeles, fericiţi sunt membrii echipei de proiect, profesori şi elevi, care participă la acţiunile înscrise în calendarul proiectului. Despre ce proiect este vorba? „Rolling Stone – Traveler in the environment through Geomythology viewing sustainability“. Pentru că este un proiect internaţional, alături de noi sunt alte şcoli din Europa, şi anume 4 Dimotiko Sxoleio Lamias din Grecia, Społeczne Gimnazjum Językowe din Polonia, Agrupamento de Escolas de Barcelos din Portugalia, Jászsági Apponyi Albert Általános Iskola és Alapfokú Müvészeti Iskola din Ungaria, Adana Tabipler Odasý Primary School din Turcia, Istituto Comprensivo A. Leonori din Italia þi Baložu vidusskola din Letonia. Care sunt obiectivele generale ale proiectului? Dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei, dezvoltarea abilităţilor de comunicare în limbi străine şi cu preponderenţă în limba engleză (aceasta fiind limba de comunicare în cadrul proiectului), dar şi perfecţionarea abilităţilor de utilizare a tehnologiei comunicaţiei. Acestea se realizează printr-o multitudine de activităţi derulate cu elevii în timpul procesului de învăţare, dar şi în afara orelor de curs, şi îi are ca beneficiari atât pe elevi, cât şi pe profesori.
Cea mai eficientă activitate de învăţare se realizează în cadrul mobilităţilor transnaţionale care presupun contactul direct cu alte sisteme educaţionale europene. Cea mai recentă activitate de acest gen a fost reuniunea de proiect organizată la Istituto Comprensivo A. Leonori din Roma, în perioada 13 – 17 martie 2017. Aici au fost invitaţi 20 de profesori şi opt elevi din şcolile partenere. Obiectivele specifice acestei reuniuni au fost vizitarea şcolii, cunoaşterea sistemului de învăţământ italian prin interacţiunea cu cadrele didactice şi elevii şcolii-gazde, prezentarea unui mit local (fiecare echipă a prezentat un mit sau o legendă, care vor fi integrate într-o broşură de mituri şi legende, unul dintre rezultatele finale ale proiectului). Şi cum participanţii la reuniune au sosit din zone care au scris mii de pagini în mitologiile antice, am avut un adevărat periplu prin lumea legendelor şi a miturilor. Elevii şcolii-gazde au pus în scenă mitul intitulat „La bocca della Verità“ („Gura adevărului“). Reprezentanţii şcolii din Grecia ne-au dezvăluit în imagini şi cuvinte mitul legendarului Hercule. Am aflat despre legenda pietrei procreaţiei, care îşi are originea în Portugalia, în zona Barcelos, despre legenda marii inundaţii din Łeba, Polonia şi despre legenda naşterii Lacului Balaton din Ungaria. De la colegii noştri din Turcia am aflat despre versiunea locală a legendarului Robin Hood, personajul denumit Köroðlu. Grupul de cadre didactice din þcoala noastră a prezentat legenda dinozaurilor pitici din Ţara Haţegului.
Un alt produs final al proiectului va fi povestea scrisă de elevii celor opt şcoli despre… piatra călătoare, aşa după cum se intitulează şi proiectul nostru. Este povestea unei pietre sosite din spaţiu şi aterizate în Letonia, care se plimbă prin toate cele opt ţări implicate în proiect. Primul dintre cele opt capitole ale poveştii este scris şi ilustrat cu imagini grăitoare de către elevii letoni. Expunerea acestei părţi a fost făcută în cadrul reuniunii, cu pricepere şi măiestrie, de către cadrele didactice din Baložu, Letonia.
Tradiţiile locale, dansul, muzica şi portul popular şi-au făcut loc în programul nostru. Pizzica, dans tradiţional italian care îşi are originea în Salento, ne-a fost prezentat cu mult rafinament de elevii şi profesorii de la Istituto Leonori. Elevii din Polonia, Portugalia şi Ungaria au oferit o prestaţie de dansuri specifice zonelor din care provin.
Pentru a înţelege mai bine mitul italian am vizitat Biserica Sfintei Maria, la intrarea căreia se află „gura adevărului“. Aflându-ne în Cetatea Eternă, nu se putea să nu avem o lecţie de istorie pe viu, vizitând obiectivele turistice importante ale marii capitale: Colosseum, Forul roman, Columna lui Traian, Vaticanul, dar şi Ostia Antica, acolo unde, cu mii de ani în urmă, s-a refugiat din Troia incendiată legendarul Eneas.
Cum să nu te simţi mai bogat spiritual şi mai fascinat după ce ai avut, timp de o săptămână, gazde minunate care te-au purtat prin locuri cât să scrii o enciclopedie, când ai avut alături oameni deschişi, cordiali, când simţi că ai trăit atâtea vieţi câte personaje legendare ai cunoscut prin intermediul legendelor descoperite? Personal, pot spune că am văzut Roma a şasea oară, dar experienţa aceasta a fost specială. Aşadar, mulţumesc, ERASMUS+ (programul european care a facilitat această minunată experienţă)! Roma è magica! Grazie, Roma! Pe curând!
 Prof. Simona Şăroni,
 Şcoala Gimnazială Aron Densuşianu, Haţeg