„Am încredere în şcoala românească, pentru că m-am format sub îndrumarea acestui învăţământ care produce oameni excepţionali.”

7-1Interviu cu prof. Ion Işfan, inspectorul şcolar general al ISJ Gorj


Stimate domnule inspector general, vorbiţi-ne despre examenul de bacalaureat de anul acesta, prima sesiune. Ce rezultate au obţinut absolvenţii de liceu din judeţ? Vi se par mulţumitoare?
Îndrăznesc să spun că prima sesiune a examenului de bacalaureat de anul acesta s-a derulat în condiţiile cele mai bune, graţie unei organizări ireproşabile. Nu am avut practic nicio problemă, numărul candidaţilor eliminaţi din examen fiind, la nivelul judeţului nostru, unul extrem de mic: doi. Ceea ce pentru mine a reprezentat o mare bucurie. Foarte puţin mă interesează procentul, ceea ce m-a interesat fiind rezultatele din punctul de vedere al cunoştinţelor acumulate de copii. Nu am avut nicio promovabilitate 0, ceea ce, din nou, mă bucură foarte mult. După cum este extraordinar şi faptul că am avut la această primă sesiune de examen cinci note de 10 la nivelul judeţului, ceea ce ne plasează la nivel naţional pe primele locuri.
Deşi cea de-a doua sesiune de bacalaureat este în plină desfăşurare, v-aş ruga să ne vorbiţi totuşi despre aşteptările dvs. cu privire la aceasta, o imagine de ansamblu fiind practic imposibil de creionat în acest moment.
Am încercat şi am reuşit să-i pregătim pe perioada acestei veri pe candidaţii din toamnă ai examenului de maturitate. Liceele au lucrat asiduu pe timpul verii cu cei care şi-au dorit să se înscrie la sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat. Dat fiind faptul că 289 de candidaţi în sesiunea de vară au obţinut note peste 5, dar nu au reuşit să treacă pragul mediei de trecere 6, mă aştept ca, graţie pregătirii din vară, aceşti tineri să promoveze acum, în toamnă.
Să trecem de la bancă la catedră şi să vorbim despre titularizare şi definitivat. Cum stau lucrurile la nivelul judeţului Gorj în ceea ce priveşte aceste două examene? Ce aspecte credeţi că trebuie relevate aici?
În ceea ce priveşte titularizarea, profesorii din Gorj au obţinut rezultate bune şi foarte bune. În opinia mea, din punct de vedere statistic candidaţii s-au împărţit în două mari categorii: cei care au înţeles că nu pot continua în această profesie nobilă dacă nu învaţă temeinic (aceştia au obţinut într-un procent de 40% note peste 7) şi cea de-a doua categorie, cei care, din lipsă de opţinui, şi-au încercat pur şi simplu norocul. Mulţi dintre ei au obţinut note sub 3 sau au părăsit examenul. Majoritatea celor care au rămas însă în examen au obţinut note peste 5. În ceea ce priveşte examenul de definitivat, nici aici nu s-au înregistrat probleme.
Domnule inspector general, după recentul examen de definitivat, putem spune că avem criteriile necesare pentru a promova în sistemul instructiv-educativ acei oameni de nădejde care să nu «producă» rebuturi, să nu ne ofere tabloul unor copii semianalfabeţi? Pentru că sunt şi cazuri când în şcoală sunt încadrate persoane care nu ne fac cinste!
Da, cred că de ceva timp şi datorită măsurilor pe care le-au luat cei din minister, măsurile care s-au luat de către Guvern, putem vorbi de un echilibru în cadrul sistemului, ca să aducem în sistemul de învăţământ acei oameni care au legătură cu învăţământul, care au calităţi în acest domeniu extrem de important!
Din punctul de vedere al resursei umane, aţi reuşit să acoperiţi necesităţile învăţământului gorjean? Mai faceţi apel la suplinitori?
Nu avem probleme cu suplinitorii. La nivelul judeţului Gorj concurenţa este foarte mare. Practic, în niciun an nu am avut discipline descoperite, iar anul acesta concurenţa la nivelul unor discipline, cum ar fi, spre exemplu, limba şi literatura română, concurenţa este extrem de mare.
Cum staţi la capitolul navetă, atât în cazul elevilor, cât şi `n cel al cadrelor didactice gorjene?
Suntem la zi, vă pot spune, cu decontarea navetei elevilor, iar toate comunităţile locale decontează naveta profesorilor. Acest lucru se întâmplă deoarece primarii au înţeles că în zadar au condiţii de patru stele dacă nu au cadre didactice, iar locuitorii sunt nevoiţi să-şi trimită copiii la şcoală în alte localităţi. Eu personal port discuţii frecvente cu edilii locali, cu care am reuşit să dezvolt o relaţie excelentă de colaborare.
Se apropie vertiginos începutul noului an şcolar. Cum întâmpinaţi din punct de vedere administrativ acest moment? În ce stare se află unităţile de învăţământ din judeţul Gorj – clădiri, instalaţii sanitare, condiţii de studiu pentru elevi etc.?
Graţie experienţei pe care am acumulat-o în cei cinci ani de când mă aflu la conducerea ISJ Gorj, începutul noului an şcolar se va face fără probleme, aşa cum s-a întâmplat şi în anii precedenţi. Trebuie să spun că pe data de 12 iulie am avut şedinţă cu directorii de unităţi de învăţământ, cărora le-am mulţumit pentru modul în care s-au desfăşurat examenele şi am discutat, în acelaşi timp, despre măsurile care trebuie luate pentru ca şcolile să fie puse la punct în momentul debutului noului an şcolar. Manualele sunt ridicate zilnic de la depozitele inspectoratului şcolar, ne ocupăm de obţinerea tuturor avizelor de funcţionare, avem discuţii cu reprezentanţi direcţiei de sănătate publică, facem adică totul pentru ca elevii să aibă un parcurs normal de studiu în viitorul an şcolar şi să nu existe probleme pentru ei din niciun punct de vedere.
În finalul interviului: există condiţii dificile în judeţul Gorj? Sunt localităţi cu probleme din punct de vedere şcolar?
Nu. Gorjul are o echipă foarte puternică de primari. Relaţiile dintre primari şi directori sunt foarte bune, colaborarea dintre aceştia este foarte bună şi din acest punct de vedere lucrurile stau perfect. Aici trebuie să mai spun că peste 95% dintre directorii de unităţi de învăţământ au o vechime apreciabilă în aceste funcţii: pentru noi, seriozitatea înseamnă continuitate.
Domnule inspector şcolar general, prof. Ioan Işfan, credeţi în valoarea actuală a învăţământului românesc?
Da, am încredere în şcoala românească, pentru că m-am format ca om sub îndrumarea acestui învăţământ, care «produce» oameni excepţionali! Măsurile care au fost luate la nivelul guvernelor şi chiar la nivelul ministerului, e adevărat, nu toate aceste măsuri au revigorat acest învăţământ, au redat demnitatea dascălului, confirmând importanţa muncii educatorilor noştri, pentru că oamenii apreciază şi respectă din ce în ce mai mult dascălul, iar o aşteptare a mea este ca noi, dascălii, să nu înşelăm încrederea părinţilor, aşteptările pe care copiii le au de la noi!
Cum acţionaţi ca un manager direct interesat ca toţi aceşti copii care învaţă în şcoală să parcurgă fără sincope un drum pe care, mai întotdeauna, ei singuri şi l-au ales?
Prin îndeplinirea atribuţiilor mele, împreună cu toţi colegii, pentru că bucuria mea este şi atunci când primesc telefoane de felicitare din ţară, când văd în ziare, reviste, la posturi de televiziune aceşti copii premiaţi din judeţul nostru, cu atâtea rezultate valoroase, care vor duce mai departe şi vor face ca România să redevină ceea ce era în perioada când şi eu eram elev de gimnaziu şi apoi de liceu.
Credeţi că le oferiţi copiilor ceea ce se înscrie în aşteptările lor?
Nu putem să facem întotdeauna ceea ce ne dorim! E foarte important să le poţi oferi copiilor cele necesare, hrană, locuinţă, îmbrăcăminte, dar, mai presus de toate, trebuie să le oferim copiilor educaţia care îi formează ca oameni adevăraţi! Dumnezeu are grijă de tot ceea ce ne trebuie, de aceea, e bine ca soţul sau soţia să trăiască în armonie! Foarte mare păcat este să-ţi laşi nevasta dintâi, pentru că foarte bine spunea Marin Preda în legătură cu aceste aspecte reale! Deci, Dumnezeu ne îmbogăţeşte cu aceste «daruri» care sunt copiii noştri, iar noi trebuie să avem grijă şi să preţuim aceste «daruri», pentru că la rândul lor, ei ne umplu inima de bucurie şi ne ajută să realizăm cât de frumoasă este viaţa!
Sub aspect psihologic, putem spune că e necesară o «empatizare» a stării elevului, a copilului şcolar!
Exact, pentru că emoţia e puternică atunci când aduci plicul cu subiectele în sală, şi chiar dacă un candidat nu promovează examenul, candidaţii la definitivat rămân cu o experienţă utilă, necesară pentru ceea ce vor putea să facă în viitor la clasă după ce vor obţine nota care să le confirme pregătirea corespunzătoare! Dacă ne referim la calitatea oamenilor care intră în învăţământ, pentru că e foarte important acest lucru, eu cred că nu pot rezista într-o sală de clasă, nu pot rezista în sistemul de învăţământ aceia care nu sunt oameni de calitate. În primul rând, să iubească şi să aprecieze copiii, iar în al doilea rând, să se pregătească şi să înveţe ei înşişi, în fiecare zi! Copiii au un simţ anume, o percepţie deosebită a dascălului care se dăruieşte profesiei sale.
Este mare nevoie şi de acei oameni care cultivau odinioară un fel de «apostolat», domnule inspector general, nu credeţi că e important şi acest lucru?
Da, cu siguranţă, pentru că aceia care s-au prezentat la examenul naţional de definitivat şi au promovat cu bine proba scrisă cred că au probat acest lucru, iar eu, personal, i-am felicitat pentru că şi-au ales această minunată şi plină de responsa­bilitate profesie, poate cea mai grea «meserie» din lume, da, «meseria» de dascăl! Totodată, pot afirma că i-am încurajat spunându-le că emoţiile sunt inerente în activitatea noastră, iar ca să-i destind câtuşi de puţin, i-am rugat să-şi reamintească momentele în care ei înşişi trăiesc sau în alte cazuri au trăit cu intensitate «febra» unui examen, mai ales atunci când le dau elevilor acele «lucrări de control», pentru a vedea ce emoţii te stăpânesc în asemenea momente importante în viaţa fiecăruia dintre noi!
Interviu realizat de prof. Vasile GOGONEA