Socialize

Facebook
Home » Interviuri » „Ne jucăm cu viitorul acestei țări și al acestei națiuni“

„Ne jucăm cu viitorul acestei țări și al acestei națiuni“

Interviu cu prof. Ion Duță, președintele Sindicatului „Școala Prahovei“

Stimate domnule președinte, domnule profesor Ion Duță, iată că, din nou, școala începe sub zodia interimatului, practic fără ministru. Cum afectează acest lucru școala, elevii, cadrele didactice?

Începerea noului an școlar fără ministru este un lucru care, din păcate, începe să devină obișnuită. Asta denotă cât de mult poate să sufere un domeniu de activitate sau altul când este prins la mijloc, între interese politicianiste meschine, indiferent de zona politică de unde provin.

Normal că acest lucru bulversează întreg sistemul de învățământ, nefiind un ministru care să gireze rezolvarea problemelor de început de an și calendarul activităților, pe termen scurt și mediu.

Orice problemă majoră din sistem trebuie rezolvată de oameni din eșaloanele inferioare, care, de cele mai multe ori, nu au drept de semnătură și totul este o eternă improvizație.

Cum stă, la acest început de an, concret, „Școala Prahovei“ în ce privește plata sentințelor judecătorești?

În Prahova, cu excepția unei singure unități de învățământ (unde conducerea unității, din greșeală, dezinteres sau din rea credință, nu a calculat și nu a plătit aceste drepturi), toate sumele pentru dobânzi au fost plătite.

Problema este că s-au plătit diferit, lucru inacceptabil. Unele unități de învățământ au plătit dobânda legală penalizatoare, așa cum era prevăzut în hotărârea judecătorească, iar altele, la presiunea MEN, în urma unui ordin absolut ilegal (OMEN 4004/2019), au plătit dobânda legală remuneratorie (cu toate că hotărârea judecătorească prevede dobânda legală penalizatoare.

Acest lucru a dus la diminuarea sumelor cu aproximativ 50% pentru o parte din colegii noștri, fapt ce a creat nemulțumiri majore.

FSLI este în stadiul de analizare a acestui ordin ilegal (pentru că un ordin de ministru nu poate să prevaleze asupra unei hotărâri judecătorești) și se are în vedere atacarea acestui ordin în instanță și colegii noștri să beneficieze de aceleași drepturi ca și restul colegilor.

Este inadmisibil și incalificabil ceea ce s-a întâmplat și este uluitor cum un ministru nu respectă legea. Nu pot să nu remarc și un lucru pozitiv.

În această toamnă, după îndelungi demersuri și procese în instanță, Inspectoratul Școlar Prahova a avut curajul și a rezolvat o problemă gravă, discriminatorie, pentru 565 de profesori din învățământul primar, aceea de a asigura numărul necesar de norme pentru plata orelor de educație fizică predate de aceștia.

Această discriminare de muncă neplătită a luat sfârșit și mulțumim, pentru curaj și implicare, inspectorului școlar general, prof. Nicolae Angelescu, precum și inspectorului de personal, profesorul Tudor Iancu.

Cu ce alte probleme vă confruntați  la acest început de an?

În afară de această problemă, ne confruntăm cu probleme grave de EDUSAL (programul de salarii), care se modifică aproape în fiecare săptămână, care rezolva o problemă, dar care, în același timp, generează alte două-trei probleme.

Este un lucru stresant pentru colegii care nu își pot primi drepturile salariale în mod corect și pentru secretari și contabili, care trebuie să facă zeci de calcule, săptămânal, și să refacă, de fiecare dată, state de plată.

Asta în condițiile în care MEN nu a găsit încă o soluție pentru ca și această categorie de personal didactic să primească acel spor de suprasolicitare neuropsihică.

Din cauza blocajului politic și financiar, câteva școli din țară au fost în pericol să nu își deschidă porțile în septembrie. Cât de mare este imixtiunea politicului în școala românească? În județul Prahova? În opinia dvs., se mai poate scăpa de acest flagel?

Încă de la prima întrebare aminteam de imixtiunea politicului în viața școlilor atât la nivel național, cât și la nivel local. Din păcate, și în Prahova avem o serie de directori (nu mulți, ce-i drept) care se subordonează factorilor politici locali și acceptă amestecul lor în viața școlii.

Avem tendințe ale unor primari care cred că pot decide în locul directorilor, uitând că Domniile Lor sunt doar proprietarii patrimoniului și ai infrastructurii. Încercarea de subordonare a directorilor capătă, uneori, accente agresive, ceea ce ne îngrijorează.

S-a tăiat de la Educație un miliard și ceva de lei. Cum va afecta acest lucru noul an școlar?

Tăierea fondurilor de la Educație duce la un cost standard per elev insuficient pentru buna funcționare a unităților de învățământ, lucru reflectat în lipsa fondurilor pentru dotarea corespunzătoare a unităților de învățământ cu tehnică de calcul modernă, insuficientă fondurilor pentru dezvoltarea și pregătirea profesională a cadrelor didactice, lipsa materialelor igienico-sanitare și pun în pericol respectarea Legii salarizării, în aplicarea etapelor de mărire salarială.

Ministerul Educației ne „amenință“  de doi ani cu o nouă lege a educației? Ce se întâmplă? Vom vedea curând acest act normativ?

Această „amenințare“ există continuu, fiecare ministru se laudă că lucrează la asemenea lege, dar lucrurile nu se finalizează niciodată.

Totul rămâne încremenit, totul se face după o lege învechită și cârpită, care nu mai corespunde condițiilor și cerințelor anului școlar 2019/2020.

Suntem descoperiți în fața fenomenului de violență în școli, la toate nivelurile, în fața lipsei de siguranță a profesorilor și a elevilor.

Lipsa Statutului cadrului didactic și a unei legi (cerută cu insistență de către FSLI) duce la menținerea și perpetuarea acestor neajunsuri.

FSLI s-a implicat, de fiecare dată, în a ajuta la conceperea și realizarea unei legi moderne a Educației, care să corespundă realităților și cerințelor actuale, dar, de fiecare dată, munca noastră ori nu a fost luată în considerație, ori a fost ignorată.

Comisia Europeană a dat publicității Monitorul Educației și Formării 2019. Conform raportului, România este sub media UE la toți indicatorii avuți în vedere și stă mai prost decât stătea în 2009. E o surpriză pentru dvs. acest lucru? Cum de s-a ajuns aici?

Nu, acest lucru nu este o surpriză pentru noi.

Acest lucru era previzibil încă înainte de apariția acestui raport. Era previzibil că, într-o țară unde ministrul educației se schimbă la câteva luni, unde nu există o legislație coerentă și clară, unde drepturile profesorilor sunt încălcate și unde hotărârile judecătorești nu se respectă, nu aveam cum să stăm bine la acești indicatori.

Din păcate, problema principală este aceea că au fost multe rapoarte de genul acesta. Dar lucrurile au rămas aceleași. Acesta este un semnal grav pentru factorul politic și pentru societatea civilă. Ne jucăm cu viitorul acestei țări și al acestei națiuni. Păcat!

Interviu realizat de Marcela Gheorghiu