Experimentele în perspectiva AEL

10-sus-2În procesul de predare a științelor, sursa de cunoștințe și metoda de cercetare o constituie experimentul. Experimentul școlar trebuie să conțină elementele principale ale experimentului științific.
Experimentul școlar reprezintă o reproducere cu ajutorul unor aparate speciale a fenomenului fizic în timpul lecției, în condițiile cele mai favorabile pentru studierea lui. El servește simultan atât ca sursă de cunoștințe, cât și ca metodă de învățare.
Predarea și învățarea fizicii se bazează pe experiment. Aceasta se datorează faptului că etapele principale de formare a noțiunilor fizice: observarea fenomenului, stabilirea legăturilor cu alte fenomene, introducerea mărimilor fizice care îl caracterizează, nu pot fi eficiente fără folosirea experimentului.
În experimentul clasic, profesorul acordă o atenție deosebită procesului de formare, în timp ce pentru simularea experimentului pe calculator există o notă introductivă, un pro­tocol de desfășurare, o analiză a rezultatelor și o notă teoretică de interpretare. În cel de-al doilea caz, scopul este realizarea unui laborator virtual pe calculator, în care utilizatorul să reali­zeze singur experimente tipice din pro­grama generală și să imagineze și să realizeze singur alte experiențe, pe baza exemplelor.
Prin utilizarea calculatorului și a mijloa­celor de învățământ, elevii sunt mai atrași de studiu, își măresc interesul pentru școală, având în vedere marea lor pasiune pentru calculator. Elevii beneficiază astfel de lecții interactive cu un bun suport informatic și științific, mult mai atractive, dar și instructive, datorită utilizării mij­loa­celor multimedia (animații, simulări, experi­mente virtuale). Aceste mijloace pot fi atractive, încât elevii încep să învețe cu plăcere științele. Astfel, este extrem de necesar să intervenim cu noi tehnici de predare, pe baza utilizării noilor tehnologii și a calculatorului, pentru a câștiga interesul elevilor pentru școală.
Un astfel de exemplu este AEL (Asistent Educațional pentru școli și Licee), un sistem integrat de predare-învățare și management al conținutului menit să sprijine profesorii, elevii, dezvoltatorii de conținut, precum și pe ceilalți participanți la actul educațional, în procesul de învățare. Deși conceput inițial pentru universități/învăță­mânt la distanță, AEL este folosit în prezent pentru diverse regiuni, diferite niveluri de studiu și tipuri de organizații.
Acest sistem urmărește: să sprijine procesul de predare-învățare prin mijloace informatice moderne; să ușureze procesul de învățare; să stimuleze creativitatea și competiția, dar și lucrul în echipă; să suplimenteze metodele didactice tradiționale cu tehnologii noi; să utilizeze softurile de simulare ca substitut pentru materialele și instru­mentele didactice scumpe sau greu de procurat.
AEL permite vizualizarea și administrarea unor tipuri vaste de conținut educațional, precum: materiale interactive, exerciții, simu­lări etc. Biblioteca de materiale educaționale acționează ca un gestio­nar de materiale: este adaptabilă, configurabilă, indexabilă și permite o căutare facilă. Chiar și utilizatorii începători pot: crea conținut (editor HTML încorporat, editor de formule matematice, editoare de teste și de dicționare); importa/exporta conținut de fișiere, arhive de resurse utilizând standarde de împachetare precum SCORM și IMS; adapta sau edita conținut; construi propriile cursuri din componente deja existente.
Conținutul poate fi structurat și adaptat în funcție de nevoile profesorilor și îmbogățit cu informații legate de curriculum, cuvinte-cheie, versiune, autor etc.
Drepturile de acces pentru fiecare utilizator/grup de utilizatori pot fi adaptate și aplicate oricărui segment al bibliotecii de materiale educaționale.
Baza de cunoștințe oferă funcții de căutare ierarhică, filtrată sau după cuvinte-cheie.
AEL este optimizat pentru învățare sincronă, profesorul controlând în întregime lecția, creând, coordonând și monitorizând procesul educațional. Acesta oferă, de asemenea, facilități pentru învățarea asincronă (în ritmul fiecărui cursant), proiecte în colaborare și învățare la distanță.
Utilizarea acestui sistem are următoarele caracteristici generale: interfață prietenoasă, ușor adaptabilă, diferențiată pe roluri, grupuri, drepturi de acces; rolurile, grupurile, utilizatorii și privilegiile de acces asociate acestora sunt foarte ușor de administrat; bazat pe standarde: AEL este compatibil cu MathML, SCORM și IMS; ușor de instalat și de administrat.
AEL este un exemplu de aplicații practice ale modelării științifice și simulării pe calculator pentru alte domenii din viitoarea lor activitate profesională. Astfel, elevul va fi atras în realizarea procesului de studiere și cunoaștere complexă și aprofundată a științelor, iar rezultatele nu se vor lăsa așteptate prea mult.
Mariana BLĂNARU