Către Ministerul Educaţiei Naţionale: Propuneri pentru o motivare educaţională eficientă la clasele din învăţământul primar şi gimnazial

 
Scopul proiectului este valorificarea eficientă a informaţiilor prin utilizarea tuturor mijloacelor oferite de acest program.
Ca modalităţi de aplicare, se propune ca după programul educaţional tradiţional, desfăşurat între orele 8–11 sau 8–12, elevii să participe la modulele alese anterior.
Modulul 1. Program educaţional tradiţional:

  • Lb. română • Lb. engleză • Lb. germană • Lb. franceză • Matematică • Informatică • Ed. fizică

Modulul 2. Program obligatoriu cu sau fără repetiţii:

  • Istorie • Geografie • Botanică • Biologie • Fizică • Chimie • Sport • Religie • Natură şi sănătate • Circulaţie • Ed. sanitară • Ed. civică • Cursuri de prim ajutor • Asistenţă veterinară

Modulul 3. La alegerea elevilor:

  • Arhitectură • Administraţie • Horticultură • Pomicultură • Astronomie • Etnografie • Croitorie • Contabilitate • Antreprenorial • Managementul firmelor • Administrarea timpului • Laborator de gastronomie • Mecanică • Noţiuni de microscopie • Descifrarea etichetelor alimentare • Reciclarea deşeurilor

Modulul 4. Opţional:

  • Inventică • Idei în curs • Concurs de idei • Autoevaluare • Teatru • Cor • Dansuri • Cinematografie • Atelier de pictură • Cursuri de medicină holistică

Un elev parcurge 3-4 ore modulul 1, două ore modulele 2 şi 3.
În modulele 2, 3 şi 4, elevii pot proveni din clasele paralele, clasele V-VI, respectiv VII-VIII, în grupe mai mici.
Sarcini
MEI – Pregătirea cadrelor didactice în vederea realizării programelor propuse;
– Stabilirea numărului de ore pentru fiecare obiect de studiu;
– Restructurarea conţinuturilor obiectelor din modulul 2 facilitând utilizarea mijloacelor moderne (TV, calculator);
– Asigurarea unei densităţi optime a cunoştinţelor în funcţie de vârstă;
– Stabilirea unei norme anuale pentru cadrele didactice.
 
Consiliul de conducere al şcolii
– Va alege modulele adecvate mediului în care îşi desfăşoară activitatea (oraş-sat) şi în concordanţă cu opţiunile elevilor;
– Va asigura repartizarea (computerizată) a elevilor în modul;
– Va întocmi pentru fiecare elev o fişă cu ordinea de parcurgere a modulelor 2 şi 3, plus modulul 4;
– Va implica familia şi administrarea locală în desfăşurarea unor activităţi;
– Unele module îşi pot desfăşura activitatea în ateliere, unităţi industriale din localitate;
– Va evidenţia mereu progresele elevilor-personaje principale cu responsabilităţi clar însuşite;
– Va stimula grupele de elevi – să le promoveze ideile, să le recompenseze – expoziţii, excursii;
– Va asigura evaluarea finală – conform indicaţiilor MEI – pentru clasele finale;
– Pentru modulele 3 şi 4 pot fi găsite modalităţi de evidenţiere a fruntaşilor.
Modalităţi de aplicare
Între orele 8–11 sau 8–12, elevii sunt în clasele lor, iar de la 12 la 13, repartizaţi pentru modulul 2 în una, două sau trei grupe, în funcţie de numărul de elevi sau de cel al cadrelor didactice.
De la 13 la 14, modulul 4, conform fişelor întocmite iniţial.
Concluzii
Consider că menţinerea elevilor în centrul activităţilor, stimularea iniţiativelor lor şi promovarea ideilor valoroase vor întări disciplina şcolară şi vor asigura o bună integrare în societate.
Prof. Elena Muntean,
Arad