Socialize

Facebook
Home » Societate » Educatie pentru societate » 19 zile de activism pentru prevenirea abuzurilor şi violenţei asupra copiilor şi tinerilor, la Şcoala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni

19 zile de activism pentru prevenirea abuzurilor şi violenţei asupra copiilor şi tinerilor, la Şcoala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni

Este un proiect naţional de conştientizare, consultare şi participare a copiilor şi tinerilor la prevenirea tuturor formelor de violenţă exercitate asupra lor în familie, şcoală, comunitate. Se desfăşoară anual, în perioada 1-19 noiembrie, este organizat de Federaţia Internaţională a Comunităţilor Educative, secţiunea România (FICE), şi susţinut de Ministerul Educaţiei Naţionale. Scopul Campaniei 2017 este de a conştientiza asupra unor forme de practici tradiţionale (inclusiv culturale) care sunt dăunătoare copiilor şi de a descoperi căi de acţiune pentru limitarea lor.

Echipa proiectului de la Şcoala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni (elevi, cadre didactice, consilierul şcolar, bibliotecarul şcolii, părinţi), a realizat următoarele activităţi apreciate de participanţi:

  1. „Agresivitate şi violenţă“ (dezbatere cu elevii clasei a VI-a B şi părinţii acestora) – prof. Anechiforesei Lăcrămioara.
  2. „Drepturi şi responsabilităţi“ (activitate pe grupe, cu elevii clasei a VIII-a A) – prof. Anechiforesei Lăcrămioara. Tema pentru grupa I – „Drepturi şi îndatoriri“ (elevii trebuiau să deducă responsabilităţile copilului în raport cu drepturile prevăzute în  Convenţia Drepturilor Copilului). Tema grupei II – „Drepturile copilului“ (elevii trebuiau să scrie drepturile copilului, apoi  să se sfătuiască şi să sublinieze un drept  la care ar putea renunţa, în cazul în care li s-ar  cere acest lucru). Tema grupei III – „Ce presupune Convenţia ONU pentru drepturile copilului?“ Tema grupei IV – Descrieţi dreptul de a fi protejat împotriva violenţei. Fiecare grupă şi-a desemnat un reprezentant pentru a prezenta munca echipei.  În încheiere, fiecare grupă a reprezentat prin desen un drept al copilului.
  3. „Războiul dintre Tom şi Jerry“ (activitate la clasele pregătitoare) – prof. Anechiforesei Lăcrămioara: copiii au vizionat un episod din celebrul serial şi au discutat despre motivele care l-au supărat pe Tom, felul în care a reacţionat acesta şi felul în care s-a răzbunat şoricelul. Apoi, pe grupe, au inventat un alt curs al evenimentelor, în care cele două personaje să-şi rezolve conflictul. Doi reprezentanţi  din fiecare echipă au dramatizat în faţa clasei soluţia găsită. S-a discutat apoi despre situaţii asemănătoare din viaţa reală în care s-au aflat copiii şi despre modul în care au rezolvat conflictul.
  4. „Părinţii – primele modele comportamentale“ (activitate-suport cu părinţii elevilor din clasele pregătitoare) – prof. Anechiforesei Lăcrămioara.
  5. „Pericolele comunicării virtuale“ (activitate interactivă – elevii clasei a VII-a A) – prof. Mihăilă Doina.
  6. „3D: Deciziile determină destinul“ – traficul de persoane (dezbatere cu elevii claselor a VII-a şi a VIII-a pe baza cărţii primite de la Asociaţia eLiberare; responsabili – diriginţii şi dra Stan Doriana-Beatris, bibliotecarul şcolii) – „Poveştile“ celor trei tinere i-au impresionat pe elevii care şi-au exprimat părerea, au încercat să găsească soluţii pentru situaţiile în care s-ar putea afla cineva din familia lor sau din vecini. Concluzia a fost clară: cei care fac legile trebuie să fie „cu ochii în patru“ şi să nu permită astfel de abuzuri. Toţi trebuie să fim foarte atenţi, să nu ne lăsăm amăgiţi şi să-i avertizăm şi pe cei din jur, să ne pese de ei.
  7. „Drepturile copilului într-o ţară ideală“ – cl. a VII-a B (responsabil – prof. Paşcovici Elena). Elevii şi-au imaginat că au debarcat pe o planetă necunoscută pământenilor. Fiind primii locuitori, au avut privilegiul să redacteze primele legi, dar nu oricum, ci ţinând cont de drepturile copilului (care uneori nu sunt respectate pe Pământ). Împărţiţi în trei grupe, elevii au studiat mai întâi Convenţia cu privire la Drepturile Copilului, apoi au trecut la treabă. Planetele lor s-au numit Somalia, Planeta Libertăţii şi Planeta Tarzania. Fiecare a primit un steag (inventat de copii, desigur) şi… reguli/legi pe măsură. Cităm: „Bullyingul interzis!“, „Excesul de teme interzis!“, „STOP violenţei!“, „Abandonarea nou-născuţilor interzisă!“, „Minorilor le este interzisă consumarea băuturilor alcoolice şi ţigărilor!“, „Este interzisă agresarea fizică, sexuală şi verbală a copilului!“, „Copiii au voie la o nutriţie sănătoasă!“, „Toţi copiii au voie la o familie!“, „Copiii au voie la mai mult timp liber!“…
  8. „Practici tradiţionale inadecvate copiilor“ – o activitate deosebit de interesantă la care au fost invitaţi părinţi de la toate clasele, alături de preotul Lupu Vasile, de doamna Dăniloaia Cătălina (cadru medical) şi de doamna profesoară Anechiforesei Lăcrămioara, consilierul şcolar. O discuţie liberă, „la un ceai“ despre exagerări, despre echilibru în alimentaţie, despre post, biserică, despre necesitatea unei legături mai strânse între părinţi şi copii, pe toate planurile. Dincolo de genericul „oficial“ al activităţii, credem că a fost o întâlnire de suflet, aşa cum ne-am dori să fie toate cele care vor urma…
  9. „Puterea leului“ – prof. Anechiforesei Lăcrămioara. O activitate foarte interesantă (cu tâlc, am spune noi, adulţii!), la Clasa Pregătitoare. Copiii au ascultat un basm terapeutic despre un leu care teroriza toate animalele pădurii prin violenţa sa. După ce a fost rănit de un vânător, leul şi-a dat seama că nu are niciun prieten care să-l ajute, înţelegând astfel că puterea nu vine din forţa fizică, ci din cea a inimii. În partea a doua, copiii au repovestit basmul şi au încercat să găsească soluţii : oare cum ar putea leul să fie iertat de celelalte animale? Discuţiile dirijate au dus la ideea că toţi membrii unui grup trebuie să se respecte şi să fie capabili să-şi ceară iertare atunci când greşesc.
  10. „Ziua Ştafetei. Acum decid eu!“ (participarea unui număr de 30 elevi din clasele VI-VIII la proiectul asociaţiei „Terre des Hommes“ România). Această activitate se va desfăşura în perioada 20-27 noiembrie. Produsele finale ale Campaniei au fost afişate la panoul proiectului.

Prof. Elena PAŞCOVICI (consilier educativ)
Şcoala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni